مرکز ملی فضای مجازی خواستار مدارای سازمانهای مالیاتی و نظارتی با کسبوکارهای اینترنتی شد
امیر سیاح، معاون اقتصادی و تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی، با اشاره به آسیبهای وارد شده به پلتفرمهای آنلاین در زمان جنگ، از سازمانهای نظارتی خواست با صبوری و مدارا به زنده ماندن این پلتفرمها کمک کنند.
معاون اقتصادی مرکز ملی فضای مجازی، در گفتوگو با خبرگزاری صداوسیما در این خصوص گفت: «بحرانهای اخیر و جنگ، کسبوکارهای آنلاین را با افت شدید درآمد مواجه کرده، تا جایی که برخی از آنها در پرداخت حقوق کارکنان خود نیز دچار چالش جدی شدهاند.»
سیاح اقتصاد دیجیتال را بهعنوان ضربهگیری در برابر بحرانهای اقتصادی دانسته و میگوید: «بخش فروشگاههای مجازی و حملونقل هوشمند این ظرفیت را دارند تا افرادی را که در بخشهای دیگر بیکار شدهاند جذب کرده و برای کسبوکارهای سنتی رکودزده، بازارهای جدیدی خلق کنند.»
معاون مرکز ملی فضای مجازی با انتقاد از برخوردهای سختگیرانه در شرایط جنگی، از سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سازمان غذا و دارو خواست تا فرایندهای نظارتی خود را منعطف کنند.
او تاکید کرد که این سازمانها باید با درک شرایط بحرانی، صبوری بیشتری به خرج دهند تا این بخش از اقتصاد بتواند ماموریت ملی خود را در عبور از بحران به سرانجام برساند.
سرنوشت سند اقتصاد دیجیتال در انتظار تشکیل شورای عالی
امیر سیاح در ادامه درباره وضعیت «سند اقتصاد دیجیتال» نیز توضیحاتی را ارائه کرده و از لزوم تصویب این سند گفت:
این سند بر اساس راهبرد جمهوری اسلامی در فضای مجازی، به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات رسیده است اما طبق قانون برنامه هفتم، باید به تصویب شورای عالی فضای مجازی نیز برسد. با وجود اینکه یک سال از آخرین جلسه این شورا میگذرد، امیدواریم با برگزاری جلسات متوالی، این سند مهم و کارهای زمینمانده به سرعت به نتیجه برسند.- امیر سیاح، معاون اقتصادی و تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی