نماینده مجلس درباره هک چهار بانک کشور: تغییر سختافزار هم نتوانسته مشکل را حل کند
این اظهارات در حالی مطرح شده است که ۱۰ روز از حمله سایبری به بانکهای ملی، تجارت، صادرات و توسعه صادرات میگذرد اما مشتریان این بانکها همچنان نمیتوانند از همه خدمات این بانکها استفاده کنند و بسیاری از امورشان بلاتکلیف مانده است.
میثم ظهوریان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در تشریح آخرین وضعیت این چهار پرداخته و در مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، نوشته است:
«روز گذشته در مورد اختلال ایجاد شده در شبکه بانکی جلسه با وزیر اقتصاد و بانک مرکزی و مدیران عامل چهار بانک مسئلهدار داشتیم:
۱- مشکل ایجادشده به واسطه حمله به زیرساخت و هسته خدماتی ۴ بانک که توسط شرکت خدمات انفورماتیک ارائه میشود اتفاق افتاده است. شرکت مذکور ارائهدهنده خدمات شتاب و شاپرک و... نیز هست و شرکت بورسی است که بانک مرکزی ۴۶ درصد سهام آن را دارد و سه بانک مشکلدار نیز در آن سهامدار هستند.
۲- علیرغم بررسیهای انجامشده توسط نهادهای مختلف تاکنون منشأ و دلیل حمله اصلی مشخص نشده است و حتی تغییر سختافزار هم نتوانسته است مشکل را حل کند.
۳- سامانههای بین بانکی دچار مشکلی نشدهاند و در حال حاضر از ظرفیت آن برای حل مشکل استفاده شده است و خدمات پایه چهار بانک برای مردم فعال شده است و برآورد این است که تا دو هفته دیگر مشکل حل شود.
۴- در حمله اخیر برخلاف حمله به بانک سپه در جنگ ۱۲ روزه نشت اطلاعات مردم اتفاق نیفتاده است.
۵- مشکل بانک توسعه صادرات حل شد و بانک تجارت نیز با سولوشن اختصاصی اغلب خدمات خود را راه اندازی کرده است اما دو بانک دیگر از سامانه هور استفاده میکنند. بانک صادرات نیز برآورد کرد به جز خدمات چک تا انتهای هفته بقیه خدمات را راهاندازی خواهد کرد.
۶- زیر ساخت سخت افزاری خدمات بانکی در ایران مین فریم شرکت IBM آمریکا است که دارای ریسک قابل توجهی است.»